Beginnen met hardlopen

  • Geplaatst op
  • Door Suzana van Keulen
  • 0
Beginnen met hardlopen

Veel mensen beslissen om te gaan hardlopen. Dat snap ik heel goed. Ik loop al meer dan dertig jaar hard. Om fit te blijven, om mezelf uit te dagen om mijn hoofd te legen en soms ook om nieuwe dingen te bedenken.
Toen ik begon, vond ik hardlopen niet heel leuk. Pas naar mate ik goed leerde lopen kreeg ik de smaak te pakken.
In deze blog wil ik je een aantal tips aanreiken die je nodig hebt om gezond en veilig te beginnen met het hardlopen.
1. Leer je energie te doseren, begin niet te snel en niet te lang.
2. Korte passen en rechtop lopen om de belasting van het hardlopen over je hele lichaam te verdelen.
3. Besteed aandacht aan je schoenen, sokken, kleding en sport BH
Hoe doe je dat?

1. Leer je energie te doseren, begin niet te snel en niet te lang.

Afhankelijk van je conditie, begin niet direct met een half uur hardlopen. Voor het begin is dat te lang. Begin ook niet in te snel tempo, in het begin moet je lichaam wennen aan de nieuwe belasting. Ik adviseer beginnende hardlopers om wisselend 1-2 min rustig te rennen met een 1-2 min stevig wandellen ertussen. Train 3 keer per week. Mocht je vaker willen trainen, ga dan voor een lange wandeling, springtouwen en/of krachttraining.  

2. Korte passen en rechtop lopen om de belasting van het hardlopen over je hele lichaam te verdelen.

Korte looppassen en rechtop lopen gaat je helpen om de schokken over het hele lichaam te verdelen. Ook zul je merken dat je makkelijker gaat ademen. Om deze houding aan te leren, zijn er veel oefeningen bekend. Bekijk straks de korte films hierover en doe de oefeningen een of twee keer per week voor het hardlopen.

 


3. Besteed aandacht aan je schoenen, sokken, kleding en sport BH

Er bestaan heel veel verschillende hardloopschoenen en dat is ook goed want onze voeten zijn ook anders. Het beste is om te laten maken zodat je de schoenen krijgt die het meest geschikt zijn voor je anatomie en vorm van je voeten.  Bij Sport Passion doen wij dat met een camera om de landing van de voet goed te kunnen zien, afwikkeling, etc. Ook statische analyze maken we als we zien dat er weinig voetboog is of dat het ondersteund moet worden. 

Sokken moeten goed passen, niet te groot en niet te klein, gemaakt uit ademend materiaal. Koop regelmatig nieuwe sokken zodat ze zacht blijven en niet gaan schuren in je schoenen.

Bij kleding is het belangrijk dat je je niet te warm gaat aankleden, zorg voor lagen kleding zodat je iets uit kan doen als je het warm krijgt of juist aan kan doen als je verrast wordt door regen of veel wind. Ook voor kleding is het verstandig om je goed te laten adviseren zodat je comfortabel voelt tijdens het lopen.

Voor vrouwen, draag een high support sport BH. Hiermee voorkom je dat je schouders gaan hangen, rug blijft rechtop en je nek spieren blijven ontspannen. 

Veel plezier met hardlopen en tot ziens bij Sport Passion. Voor goed advies en mooie functionele producten. 

 

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.